5 érv, hogy miért nem helyettesítheti a Facebook oldal a weboldalt

Egyre több szolgáltatást épít be a Facebook az üzleti oldalakba, így próbál piacot nyerni a versenytársaival szemben. Az egyik legújabb szolgáltatás például, hogy álláshirdetéseket is el lehet helyezni közvetlenül ezeken az oldalakon. Mivel korábban már lehetővé tették a termékek és szolgáltatások elhelyezését is, egyértelmű a tendencia, a Facebook szeretné felvenni a versenyt a konkurens közösségi oldalak mellet a weboldalakkal is, céljuk, hogy a lehető legkisebb mértékben kelljen elhagyni az oldalt.

Ez két dolog miatt jó a Facebook-nak. Egyrészt lehet fokozni a reklámbevételeket, hiszen, ahogy korábban a sima bejegyzésekkel is történt, úgy most is, eleinte nagy elérést lehet biztosítani az álláshirdetéseknek, majd folyamatosan visszább venni azt, ezzel is fizetett reklámra ösztönözve az oldalak üzemeltetőit; másrészt folyamatosan lehet gyűjteni az adatokat az oldalakat látogató felhasználókról.

Mivel a szolgáltatások folyamatosan bővülnek, sokan már odáig jutottak, hogy azt mondják, egy mikro- vagy kisvállalkozásnak nincs is szükséges weboldalra, elegendő, ha van egy Facebook oldala. Összegyűjtöttünk néhány indokot, hogy miért nincs feltétlenül igaza azoknak, akik ezt állítják.

1. A teljes célcsoportod nincs fent a Facebook-on, sőt…

Az átállás egyik előnyeként azt szokták felhozni, hogy szinte mindenki fent van a legnagyobb közösségi oldalon. Nos, valóban sokan vagyunk fent rajta, de tényleg nincs fent mindenki! A Facebook hirdetési felületéhez tartozó célcsoport tervező (Facebook Audience Insights) szerint a 18+-os korosztályban 5,2 millió honfitársunk használja aktívan az oldalt. Ez azt jelenti, hogy bármennyire is úgy érezzük, hogy mindenki fent van ezen a hálózaton, ebben a korcsoportban is körülbelül minden harmadik embert nem tudnánk elérni ezzel az eszközzel.

Korábban, ha valaki nem volt regisztrálva ezen az oldalon, akkor is láthatta az üzleti oldalak tartalmát. Néhány hónapja azonban ez a helyzet megváltozott, ma már nagyon agresszíven tereli a regisztráció és a bejelentkezés felé a Facebook a látogatókat (lásd képernyőlenyomatok).

És akkor még nem is beszéltünk azokról, akik nem csak, hogy nem regisztrálnak erre a közösségi oldalra, de kifejezetten el is kerülik azt… Ők azok, akiket egy kampány során hiába irányítanánk el erre oldalunkra, azonnal elhagynák azt, anélkül, hogy érdemben tájékozódnának.

2. Folyamatosan csökkenő elérés

Ismét a régi mondás: Nincs ingyen ebéd! – azaz a részvényes kézzel fogható eredményt vár el befektetéséért cserébe.

Ahogyan más termékeknek is, úgy a Facebooknak is megvan a maga termékéletgörbéje. Ez azt jelenti, hogy más-más marketingstratégiát kell követni a termék életének más-más fázisában. Ez a közösségi oldal már évek óta az érett szakaszban van, jelentős növekedési potenciálokat már nem rejteget magában idehaza, ezért már le lehet fölözni az itthon elérhető profitot a piacról.

Ennek köszönhető, hogy az ingyenes (organikus) elérést folyamatosan csökkentik az oldal üzemeltetői, ezzel arra ösztönözve a vállalkozókat, hogy egyre többet költsenek fizetett hirdetésekre annak érdekében, hogy a korábban megszokott mennyiségű látogatót érjék el posztjaikkal.

3. A vevők igénylik a vállalati weboldalt

Ne felejtsük el, a weboldal arculati kérdés is. Ugye, mennyivel jobb megjelenést biztosít egy névjegykártyán egy saját domain-es email cím és egy saját domain-es weboldal, mint egy Gmail-es email és egy facebook.com-os oldalcím?

Sose felejtsük el, nem az a fontos, hogy mi mit gondolunk magunkról, hanem az, amit a vásárlóink gondolnak rólunk. És egyelőre nagyobb bizalmat épít a leendő vevőinkben egy cegnev.hu-s weboldal és egy email cím.

4. Ami a tied, azzal azt csinálhatsz, amit szeretnél

Ahogy azt egy korábbi bejegyzésünkben is leírtuk, egy dolog állandó: a folyamatosan változó környezet. Ebben a környezetben nyújthat némi stabilitást egy saját weboldal, hiszen az a mienk, arra azt és úgy teszünk fel, ahogy mi szeretnénk.

Egy Facebook oldalt nem tudunk a saját képünkre formálni, a posztokon kívül csak a profilképet és a borítóképet tudjuk saját ízlésünkre szabni, illetve a különböző típusú tartalmak sorrendjét variálhatjuk meg egy picit. Nincs ez így egy weboldal esetében. Ott azt csinálunk, amit csak szeretnénk. Ráadásul nem vagyunk kiszolgáltatva egy másik cég részvényeseinek és cégvezetőinek, azaz, nem ránthatják ki a szőnyeget alólunk egy határozott mozdulattal egy szolgáltatás megszüntetésekor csak azért, hogy annak a másik cégnek a profitját tovább növeljék.

5. Sikeres vállalkozás nem állhat egylábon

Bár még ez messzinek tűnik, de előbb-utóbb a Facebook érának is vége szakad, mint ahogy az IWIW-et is elérte a végzete anno. Akkor mit fogunk csinálni? Át kell majd szoktatni a vevőinket valahova máshova, ami nem lesz olcsó mulatság…

Nem győzzük elégszer elmondani, hogy a hosszútávú sikerhez nem szabad egylábon állni, hiszen bármikor, bármilyen okból sérülhet az egyik lábunk, sőt, szélsőséges esetben el is veszíthetjük azt. A stabilitáshoz több láb kell, nincs ez másképpen az üzleti kommunikációban sem.

(Amennyiben ez, vagy egy másik blogbejegyzésünk elnyerte tetszését és nem szeretne lemaradni a későbbi bejegyzéseinkről, javasoljuk, iratkozzon fel hírlevelünkre, vagy kövessen bennünket közösségi oldalaink valamelyikén.)

Szólj hozzá!

Ne menjen még!

Érdeklődik a KKV marketing iránt? Szívesen olvasna róla rendszeresen? Ne maradjon le blogunk egyetlen bejegyzéséről se, iratkozzon fel hírlevelünkre!

Most ajándék 6 hetes "gyorstalpalóval"!

Blogbejegyzésünkről értesítő hírlevelünk mellett, most lehetősége van feliratkozni ingyenes, hathetes levélfolyamunkra is.