Kihez fordulhat egy KKV vezető?

Kihez fordulhat egy KKV vezető?

Egy korábbi bejegyzésünkben megpróbáltuk bemutatni, hogy miért fontos egy mikro- vagy egy kisvállalkozás számára a marketing, ezen a héten áttekintjük, hogy milyen lehetőségei vannak a vállalkozások vezetőinek.

One-man show

A one-man show (magyarul: egyszemélyes vállalkozás, egyszemélyes munkakör) kifejezést olyan munkakörökre szokták alkalmazni, ahol minden feladatot egy személynek kell elvégeznie, minden problémát egyvalakinek kell megoldania. Tipikusan ilyen emberek a kisvállalkozók. Egy személyben ügyvezetők, pénzügyi igazgatók, kontrollerek, HR-esek, beszerzők, értékesítési igazgatók és természetesen marketingesek is. Ahhoz, hogy sikeresek legyenek, mindenhez érteniük kell, sőt, mindenben naprakésznek is kell lenniük. A vállalkozás méretéből és sérülékenységéből fakadóan nem kockáztathatják, hogy egy adószabály változása miatt egy komolyabb büntetést kapjanak, vagy a nehezen megszerzett jövedelmük elússzon egy hibás pénzügyi döntésen. Mindezt úgy, hogy a szakmai munkát is irányítaniuk kell.

Természetesen nincs mindenre idejük és energiájuk, ezért rangsorolják a feladatokat és az elvégzendő munkákat. Értelemszerűen szemükben a legfontosabb tevékenység a vállalkozás alaptevékenysége, a termelés vagy a szolgáltatás nyújtása. Ezt követik az adóügyek, a pénzügyek és a személyzeti kérdések olyan sorrendben, melyet az adott helyzet megkíván. És hát a legvégére maradnak a marketinggel kapcsolatos feladatok… Ennek igen egyszerű oka van: a nap, számukra is 24 órából áll, így a marketingre sem elegendő idejük, sem elegendő energiájuk nem marad a többi feladat elvégzését követően.

Sokan ezek közül a vállalkozók közül felismerik, hogy ahhoz, hogy előre haladjanak, valamit tenni kell, ezért időnként részt vesznek egy-egy tréningen. Szerencsésebb esetben elmennek egy marketing tanfolyamra is. Mivel a média és közvetlen környezetük is folyamatosan azzal foglalkozik, hogy az online piac mekkorát robban mostanában, illetve, hogy a weben és a közösségi oldalakon tudnak a legolcsóbban hirdetni, ezért ha választani kell az általános képzés és az online képzés között, akkor az utóbbi élvez előnyt a szemükben.

Igen ám, de amikor fél évvel később valami megváltozik – mondjuk a Facebook átalakítja a hirdetési felületet vagy újra szabályozza az időfalakon megjelenő posztokat – akkor már nem mennek a naprakész információ után, így máris versenyhátrányba kerülnek.

Majd segít a dekoros vagy a weboldal készítője, a szomszéd fia

Vannak olyanok, akik belátják, hogy segítségre van szükségük, de félvén attól, hogy a marketing szakemberekkel történő együttműködés jelentős költséget ró rájuk, megpróbálnak olyan segítséghez fordulni, amelyek jelentősen alacsonyabb kiadást jelentenek számukra. Itt szokott előkerülni Pistike, a szomszéd fia, aki már középiskolásként is szép weboldalakat készít, vagy a kisváros dekorosa, aki két hete díszítette fel az üzletet.

Nem mondhatjuk, hogy ezek a vállalkozók rossz nyomon járnak, csak még egy igen hosszú út elején tartanak. Azt már tudják, hogy jobb, ha segítséget vesznek igénybe, azt is tudják, hogy nem mindegy, hogy ezért mennyit fizetnek ki, de néhány módszertani hibát még vétenek. Például akkor, amikor a kiadást próbálják meg minimalizálni és nem a megtérülést maximalizálni. Segítőik pedig – jobb esetben – legalább alapfokon rendelkeznek marketing ismeretekkel, igaz a rendszerszemlélet még nem az erősségük.

Specializálódott ügynökségek, tanácsadók

Az előzőeknél már sokkal jobb helyzetben van az a KKV vezető, aki valamilyen specializálódott ügynökséghez fordul. Itt egyértelműen naprakész információkkal és megfelelő ismeretekkel várják az ügyfeleket a szolgáltatók, a probléma csupán az, hogy ezek az ügynökségek a marketing egy-egy részterületéhez értenek igazán, így a vállalkozás vezetőjére hárul az a feladat, hogy kiválassza azt a területet, amelyet erősíteni szeretne. Nem mindegy ugyanis, hogy általános webest, kereső(re) optimalizáló SEO szakembert, tartalommarketingest, email-est vagy a közösségi marketingre specializálódott szakembert keresnek fel.

A nehézséget ebben az esetben éppen az integráció hiánya okozza. Egyszerűen nincs egy karmester, aki összehangolja a zenészeket, így az is előfordulhat, hogy az egyik zenész egy rock számot játszik, miközben a másik meg jazz-t.

Ezekben az esetekben szoktak olyan hibák előfordulni, hogy egy offline hirdetésen van QR kód, viszont az a weboldal, ahova a látogató érkezik, nincs mobilra optimalizálva, vagy egyszerűen nincsenek összehangolva a kampányhoz kapcsolódó hirdetések megjelenésének időpontjai.

KKV tanácsadók

A legjobban azok a vezetők járnak el, akik általános KKV tanácsadót keresnek, ugyanis ők azok a karmesterek, akik össze tudják hangolni a zenekar működését. Ők sem istenek, azaz ők sem értenek mindenhez, viszont tudnak egy kicsit dobolni, tudnak gitározni és énekelni is, így tudják, hogy kitől mit várhatnak el. Sőt! Nem csak olvasni tudják a kottát, de írni is. Elemzések alapján el tudják készíteni és végre is tudják hajtani és hajttatni a stratégiát, a marketing- és a kampányterveket, illetve a mérőszámok alapján értékelni is tudja az eredményeket, így szükség esetén akár módosításokat is kezdeményezhet a korábban elfogadott terveken és stratégián.

Ma már nagyon sok szakterületre szakadt szét a marketing, ráadásul minden szakterület napról-napra folyamatosan újabb és újabb kihívások elé állítja a szakembert. Ezért is alakultak ki a specializálódott ügynökségek és ez az oka annak is, hogy az általános KKV marketing tanácsadók sem tudhatnak mindent egy-egy szakterületről, mégis rendelkeznek olyan átfogó ismeretekkel, amelyek gyümölcseként a megbízó szüretelheti le.

Ráadásul ezek a szakemberek rendelkeznek a megfelelő kapcsolati hálóval, így nem kell az ügyfélnek megkeresnie a közösségi marketingest vagy a grafikust, ezeket „csomagban” hozza magával a KKV tanácsadó.

Összegzés

Ahogy fentebb is látszik, a KKV vezetők nincsenek könnyű helyzetben, amikor a marketinggel kapcsolatos alapkérdéseket kell megválaszolniuk. Egy közép- vagy nagyvállalatnál egy kisebb vagy nagyobb marketing csapat áll a cégvezetők és a tulajdonosok (befektetők) rendelkezésére, ezzel szemben a legkisebb vállalkozásoknál több-kevesebb alap döntés meghozatala a tulajdonosra – vagy ha az elkülönül, akkor a vállalkozás vezetőjére – hárul.

Szólj hozzá!

Ne menjen még!

Érdeklődik a KKV marketing iránt? Szívesen olvasna róla rendszeresen? Ne maradjon le blogunk egyetlen bejegyzéséről se, iratkozzon fel hírlevelünkre!

Most ajándék 6 hetes "gyorstalpalóval"!

Blogbejegyzésünkről értesítő hírlevelünk mellett, most lehetősége van feliratkozni ingyenes, hathetes levélfolyamunkra is.