Van már mobilbarát weboldalad?

fotó: SpeedLight Photo Agency

A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság minden év májusában publikálja a lakossági internethasználati szokásokat vizsgáló piackutatásának eredményeit. Nem volt ez idén sem másként, bő egy hete – 2017. május 2-án – hozták nyilvánosságra a legfrissebb adatokat.

Ebben a bejegyzésemben néhány olyan jelenségre hívom fel a figyelmet, amelyek komoly hatással lehetnek egy hazai mikro- és kisvállalkozás mindennapjaira, versenyelőnybe vagy versenyhátrányba hozhatják azt.

Megváltozott trendek

Semmiképpen sem szeretném egy hosszú és száraz elemzéssel untatni e bejegyzés olvasóit – hiszen nem is ezért járnak blogunkban –, mégis, ki kell, hogy emeljek néhány olyan tendenciát, amely fontos lehet egy mikro- vagy kisvállalkozás szempontjából.

  • Az első trend, amit ki kell emelnem, az okostelefon használat változása. Míg 2014 decemberében az aktív internetezőknek „csak” a fele használta az internetet rendszeresen okostelefonján, addig ez az arány tavaly decemberben már 64% volt. Azaz, az aktív internethasználók kétharmada már okostelefonon is aktívan használja a netet.
  • A második jelenség, amivel mindenképpen foglalkoznunk kell, hogy ma már többet használjuk az internetet okostelefonon a saját otthonunkban, mint az asztali PC-n (61% – 56%).
  • A harmadik tendencia, ami fontos lehet egy kkv számára, hogy az átlagos felhasználó 2-2,5 órát internetezik okostelefonján vagy táblagépén naponta.
  • És végül egy negyedik adat: az aktív internethasználók 97%-a (!) használja otthon is az internetet!

Persze, ha jobban körül nézünk az utcán vagy a tömegközlekedési eszközökön, nem kell, hogy meglepődjünk ezeken az adatokon.

Versenyhátrány

Akkor miért vettem elő ezeket az adatokat? Mert tapasztalataim szerint a hazai helyzet elszomorító.

Végrehajtottam egy kísérletet. Rákerestem arra, hogy „a legjobb budapesti olasz étterem”. A Google első találatként egy blogbejegyzést dobott fel, amelyben a 10 legjobb olasz étterem listáját állították össze a szerkesztők. Önök szerint, mind a 10 étterem weboldala mobilbarát volt? Nem. Tízből három étterem weboldala bukott el ezen a teszten.

Sajnos hasonló a helyzet más iparágakban is, pedig az a vállalkozás, amelynek nem mobilbarát a weboldala, versenyhátrányba kerül.

  • Ma már a mobiltelefonon böngésző felhasználók elvárják, hogy a meglátogatott weboldal olvasható és használható legyen mobilokon is, ezért a nem mobilbarát weboldalakon rövidebb ideig tartózkodnak, illetve kevesebb tartalmat tekintenek meg azon.
  • A Google 2014. óta hátrább sorolja a találati listában a nem mobilbarát weboldalakat.
  • A Google Adwords-ben – az alacsonyabb minőségi mutató miatt – drágábban hirdethetők a nem mobilbarát weboldalak, mint a mobilbarát oldalak.
  • Egy másik felmérés szerint a Facebook felhasználók közel egyharmada kizárólag mobileszközön használja a közösségi oldalt. Így, aki ott – link formátumú hirdetéssel – hirdet, de nincs mobilbarát weboldala, az vagy azért kerül hátrányba, mert a látogatók visszafordulnak az oldaláról, vagy ha beállította, hogy mobilon ne jelenjen meg ez a hirdetése, akkor azért, mert a célközönsége egyharmadát nem éri el ezzel a hirdetéssel.

Technikai lehetőségek

Mobileszközön háromféle megjelenési lehetőség van, két weboldaltípus mellett lehetőségként felmerül az saját applikáció lehetősége is.

Önálló mobilweboldal

Az önálló mobilweboldal olyan weboldal, amelyet kifejezetten a mobileszközön történő megjelenítésre hoztak létre. Jellemzően a hagyományos weboldalhoz képes jelentősen kevesebb tartalmat szolgáltat, csak azokat a funkciókat tartalmazza, amelyek mobiltelefonon is könnyen kezelhetők. Összeállításuk során törekednek arra, hogy alacsony adatforgalmat igényeljenek, így az alacsonyabb sávszélességű lefedettséggel rendelkező területeken is élvezhető sebességgel töltődnek be.

Előnyei:

  • Jó felhasználói élmény.
  • Könnyen, gyorsan böngészhető.
  • Alacsony adatforgalmat generál.
  • Megfizethető a fejlesztési költsége.

Hátrányai:

  • Párhuzamosan elérhető tartalmak miatt fokozottan figyelni kell a SEO-ra.
  • Ennek a megoldásnak magasabb a karbantartási igénye, mivel a hagyományos és a mobil oldalt külön-külön is gondozni kell.

Mobilmegjelenítésre optimalizált (reszponzív) weboldal

Mobilmegjelenítésre optimalizált – más néven reszponzív – weboldalról beszélünk akkor, amikor az adott oldal függetlenül attól, hogy azt milyen eszközön, milyen képernyőfelbontással vagy ablak mérettel nyitották meg, a felhasználó számára élvezhető élményt nyújt, könnyen kezelhető.

Technológiai megközelítésben fontos azonban felhívni a figyelmet arra is, hogy nem tartalmazhat Flash elemeket, mivel a mobileszközök nem alkalmasak azok megjelenítésére.

Az önálló mobil weboldaltól abban eltér, hogy ennél a teljes weboldal tartalma és annak valamennyi funkciója elérhető, csupán annak megjelenítése alkalmazkodik az eszközhöz.

Előnyei:

  • Jó felhasználói élményt nyújt.
  • Egyetlen weboldal, azaz kevesebb karbantartást igényel, mint a különálló oldalak.
  • Egy tartalom – egy URL, ezért az oldal internetes keresők adatbázisában karbantartása nem igényli a duplikáció miatti SEO beavatkozást.
  • Megfizethető a fejlesztési költsége.

Hátrányai:

  • Egyetlen weboldal, azaz néha kompromisszumos megoldásokat kell keresni.
  • A weboldal funkcióinak folyamatszervezése során figyelemmel kell lenni a mobileszközön keresztül elért felhasználókra is.

Natív mobilapplikáció

Ha felhasználói élmény szempontjából vizsgáljuk, akkor a natív applikáció a végtelen lehetőségek tárháza. Ez az a felület, ahol a végbemenő folyamatokat és azok megjelenését teljesen az adott mobileszközökre szabhatjuk. Az applikációban lehetőségünk van geo-lokációs adatok használatára, giroszkóp, kamera, NFC vagy QR kód alkalmazására, virtuális valóság létrehozására.

Ennek a felhasználói élménynek megvan azonban az ára. Egyrészt a felhasználóknak le kell tölteniük és fel kell telepíteniük a készülékükre az applikációt, másrészt platformonként külön-külön le kell fejleszteni az applikációt.

További nehézséget okozhat a felhasználót rábírni az applikáció használatára. Hiába van több tíz, esetleg száz alkalmazás egy-egy okostelefonon, ebből az újonc internetezők átlagosan 5, a profi internetezők 21 darabot használnak rendszeresen.

Előnyei:

  • Magas felhasználói élményt nyújt.
  • Interneteléréstől függetlenül futtatható.
  • Bármilyen folyamat és megjelenítés kialakítható.
  • Folyamatos megjelenés a telefon menürendszerében.

Hátrányai:

  • Magas fejlesztési költségek.
  • Nem platform független megoldás. Minden operációs rendszerre és eszköztípusra önállóan kell a fejlesztést elvégezni.
  • Nem segíti elő a SEO eredmények javítását.

Jelenjünk meg mobilon?

Igen, mindenképpen!

Bár szeretjük kipróbálni az új marketingtrükköket és -technikákat, ügyfeleink számára mindig kellő megfontoltsággal fogalmazzuk meg javaslatainkat tanácsadásainkkor. Most mégis azt kell, hogy írjam, ezt a lépést mindenképpen meg kell tenni. Az elmúlt 3-4 évben olyan mértékben változtak meg a mobilhasználati – és egyben a médiafogyasztási – szokások, hogy ezt a trendet mindenképpen követni kell. Ahogy fentebb is írtam, aki nem alkalmazkodik ezekhez az új trendekhez, az hátrányba kerül.

A fenti lehetőségek közül mi a reszponzív weboldalt szoktuk javasolni ügyfeleink számára. Egyrészt ennek a fejlesztési költsége megfizethető egy átlagos kkv számára is, másrészt a hosszútávú üzemeltetés sem igényel plusz erőforrásokat.

adatok: Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság

fotó: SpeedLight Photo Agency

Így címkézve:

A honlap további böngészéséhez a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás