Ha a Google Adwords-ben hirdetsz, biztosan hallottál már a minőségi mutatóról és annak fontosságáról. Mi ez és miért fontos ez? Mire kell odafigyelni a céloldalon ahhoz, hogy az ne befolyásolja károsan a minőségi mutatót?
Mire szolgál a minőségi mutató?
A Google célja, hogy mind az organikus keresési találatoknál, mind a fizetett hirdetéseknél olyan találatokat és hirdetéseket helyezzen el a felhasználó találati oldalán, amelyek számára – az adott keresés tekintetében – hasznosak. Ezzel biztosítja azt a Google, hogy a felhasználó legközelebb is ezt a kereső szolgáltatást használja és ne kezdje el használni konkurens szolgáltatásokat.
A találati oldalon megjelenített fizetett hirdetések sorrendjét az aukción elért eredmény határozza meg. Minden alkalommal, amikor egy AdWords-hirdetés jogosult egy keresésnél való megjelenésre, lezajlik a hirdetésaukció. Ez az aukció meghatározza, hogy a hirdetés ténylegesen megjelenik-e vagy sem, és hogy az oldalon belül milyen pozíciót nyer el.
Azt, hogy hogyan szerepel egy hirdetés ezen a bizonyos aukción, azt két tényező befolyásolja. Az egyik az ajánlat – azaz az, hogy hány forintot hajlandó fizetni a hirdető az átkattintásért –, a másik a minőségi pontszám.
A Google Súgójának megfogalmazásában a minőségi mutató definíciója a következő: „A minőségi mutató a hirdetések, kulcsszavak és céloldalak minőségére vonatkozó becslés. A jobb minőségű hirdetésekkel alacsonyabb árak és jobb hirdetéspozíciók érhetők el.”
Ez a bizonyos minőségi mutató, egy 1-től 10-ig terjedő pontszám, amelyet az AdWords rendszerében a kulcsszavakhoz kapcsolva találunk meg. Azért itt, mert ugyan a minőségi mutatót a hirdetés és a céloldal is befolyásolja, mégis csak azt hivatott meghatározni, hogy az adott keresés szempontjából mennyire releváns a hirdetésünk.
A céloldal minősége
Bár a minőségi mutató számításának pontos részletei „földi halandó” számára nem ismertek, a Google definíciójából kikövetkeztethető, hogy azt befolyásolja a céloldal is. Ha jobban belegondolunk ez logikus is, hiszen ez az az oldal, amivel először találkozik a felhasználó, miután rákattintott a hirdetésre. Ez ahhoz hasonló, mint amikor belépünk egy üzletbe. Amit ott elsőként meglátunk nagyban befolyásolja, hogy hogyan érezzük magunkat, illetve, hogy végül vásárlunk-e vagy sem.
Igaz, konkrét adatokat nem láthatunk a minőségi mutató számításával kapcsolatban az AdWords rendszerében sem, azért bizonyos szintig megengedi a rendszer a hirdetőknek, hogy betekintsenek a motorháztető alá. A kulcsszavak fülön néhány oszlopot felkapcsolva egész jó képet kaphatunk arról, hogy milyen területen is kell fejlődnünk ahhoz, hogy javítsuk a minőségi mutatót.
(Oszlopok gomb -> Oszlopok módosítása… -> Minőségi mutató -> oszlopok kiválasztása -> Alkalmaz gomb)
A megfelelő oszlopok kiválasztása után már böngészhetjük is az adatokat. (Ne feledjük, hogy ehhez gyakran ki kell görgetnünk a jobb oldalra.)
Ahogy a fenti képernyő részletből is látható, kulcsszavanként elemezni tudjuk hirdetésünk és a céloldal élménnyel kapcsolatos adatokat és azt is láthatjuk, hogy mely területeken kell fejlődnünk.
Persze sok esetben korlátozott lehetőségek állnak a weboldal tulajdonosok rendelkezésére, mégis vannak olyan területek, ahol akár az oldal tulajdonosa is jelentősen javítani tudja a mutatókat.
Legyen releváns
Ez az a lehetőség, amely minden weboldal tulajdonos rendelkezésére áll, hiszen a weboldal tartalmát a tulajdonos határozza meg.
Hogyan lehet a céloldal releváns? Első lépésként ellenőrizzük le, hogy melyik oldalra érkeznek a hirdetésre kattintó látogatók. Ha a „piros rózsacsokor” kulcsszóra hirdetünk egy virágbolttal, akkor a rózsacsokrokat bemutató oldalra érkezzenek a látogatók és ne a kezdőlapra vagy a kapcsolati oldalra.
Nem előírás, hogy az adott kulcsszó szerepeljen a céloldal szövegében, de sokat javíthat azon, ha az – vagy annak egyik hasonló alakja vagy szinonimája – szerepel ott.
Az oldal sebessége
Vártál már hosszasan egy weboldal betöltődésére? Ha igen, akkor tudod, mennyivel rontja a felhasználói élményt, ha lassú egy oldal. Így gondolja ezt a Google is, így egyre fontosabb tényezőként veszi figyelembe ezt is a keresőóriás.
Ezen persze nehéz javítani, hiszen a legtöbb weboldal bérelt tárhelyen található, így azok tulajdonosának nincs közvetlen lehetősége befolyásolni a szerver teljesítményét, mégis azt kell, hogy mondjam, nem lehetetlen ezen sem változtatni. Ehhez persze az esetek nagy részében kell a webfejlesztő.
Az oldal sebességének ellenőrzésére két oldalt tudok ajánlani. Az egyik a Google hivatalos eszköze, a PageSpeed Insights Tool másik a Pingdom Website Speed Test. Mindkettő részletesen megmutatja azokat a területeket, ahol a webfejlesztőnek teendője van.
És, hogy mennyire kevésbé a szerver teljesítménye befolyásolja az eredményt, szolgáljon példaként, hogy nemrégiben mi is elvégeztünk egy ilyen ellenőrzést egyik ügyfelünk weboldalán. A kezdeti 17-es eredményt 80 fölé sikerült tornásznunk – a 100-as skálán. Ezzel az oldal a legrosszabb 20%-ból a legjobb 20%-ba került át.
Könnyű kezelhetőség és navigáció
Szintén komolyabb beavatkozásokat igényel az, hogy egy weboldal használhatóságát javítsuk, mégis érdemes vele foglalkozni, hiszen, ha már pénzért hozunk látogatókat a weboldalunkra, akkor ne riasszuk el őket magunktól.
Még mindig tele van az internet mobilon nézhetetlen weboldalokkal, annak ellenére, hogy bizonyos szektorokban már 50% feletti a mobilon böngészők aránya. Ha a mi weboldalunk sem alkalmas még arra, hogy azt mobilon nézegessük, első lépésként változtassunk ezen.
Összegzés
Mivel nem ismertek a pontos arányok, hogy mi milyen mértékben befolyásolja a minőségi mutatót, nincs pontos recept, amelyet követni lehet, mégis sokat javíthatunk céloldalunk teljesítményén azzal, ha az releváns, gyors és könnyű rajta navigálni. Ennek köszönhetően pedig nemcsak olcsóbban hirdethetünk az AdWords-ben, de az oda érkező látogatók kellemesebben fogják érezni magunkat, ezzel pedig javítottuk a vásárlás esélyét.
(Készült a PPC Hero cikke alapján.)