Kevés a vevőd és ezért unatkozol? Pedig szezon van!

uborkaszezon az irodában

Tudtad, hogy szezon van? Hogy? Szerinted maximum uborkaszezon van? Nem! Most van az év végi akciók megtervezésének szezonja!

Igaz, hogy végre javában tombol a nyár és vevőid nagy része éppen a jól megérdemelt szabadságát tölti, mégis, itt az ideje egy kicsit előre gondolkodni. Főleg akkor, ha az éves forgalmad nagy részét az év végi roham adja. Ráadásul, most, hogy a kevesebb vevő miatt kevesebb teendőd van, mint az egyébként lenni szokott, még időt is tudsz szakítani egy kis tervezésre.

Sosem terveztél még marketingkampányt? Egyszerűbb, mint gondolnád! Fogj egy papírt, írd fel rá az alábbi kérdéseket, alájuk pedig válaszaidat. Persze van ennek ennél sokkal tudományosabb és precízebb módja is, de ha már ennyit megteszel, máris sokkal közelebb kerültél ahhoz, hogy év végén elégedetten dőlhess hátra a székedben.

Mit?

Gondold át, hogy melyek azok a húzó termékek vagy termékcsoportok, amelyikkel becsábítod a vevőket a boltodba! Lehetnek új termékek is, de megfelelő lehet pár régebbi termék is, amelyet már régen hirdettél. A lényeg a mértékletesség. Ne válassz ki túl sok terméket vagy termékkört, hiszen ezzel csak a bőség zavarába ejted vevőidet.

Arra viszont készülj fel, hogy ezekből a kiemelt termékekből több fog fogyni, ezért gondoskodj róla, hogy legyen megfelelő mennyiségű készleten. Ez abban az esetben nem okozhat problémát, ha egy nagykereskedőnél ott állnak a polcon ezek a termékek. De ha ezeket a termékeket csak hosszú szállítási idővel szállítják számodra, akkor érdemes ezzel is számolnod. Nincs is annál kellemetlenebb, mint magyarázkodni a vevők felé, hogy az a bizonyos termék már elfogyott.

Kinek?

Ha már tudod, hogy mivel szeretnéd a vevőket becsábítani, akkor itt az ideje azon gondolkodni, hogy kik azok a vevők, akiket szeretnél becsábítani. A már meglévő vevőidet szeretnéd még több vásárlásra bírni? Vagy inkább új vevőket szeretnél? Netán sok korábbi vevőd „hagyott el” az utóbbi időszakban, akiket szeretnél visszacsábítani? Válaszd ki a célcsoportod, és írd le a célcsoport átlagos tagjának jellemzőit. Férfi? Nő? Idős? Fiatal? Családos? Egyedülálló? Magánszemély? Vállalkozás? Azokat a jellemzőket írd le, amitől az adott „átlagos” egyén a célcsoport tagja.

Hol?

Nemrégiben készült el a webshop-od és annak az ismertségét és a forgalmát szeretnéd növelni? Vagy van egy boltod, ami az utóbbi időben rosszabbul teljesít? Ez szintén egy olyan döntés, amely alapjaiban befolyásolja a promóciódat, ezért ezt a választ is írd fel a papírra.

Mikor?

Megfigyelted már, hogy a bevásárlóközpontok évről-évre egyre korábban kezdik el játszani a Jingle Bells-t? Ez annak köszönhető, hogy ezeknek a tulajdonosai és a vezetői szeretnék a lehető legjobban megnyújtani az év végi rohamot.

Határozd meg te is, hogy mikortól indítod a kampányod, de az időpont meghatározásánál két dologra figyelj oda. Egyrészt itt is legyél mértékletes, hiszen nem lesz hiteles a karácsonyi akciód, ha még a tanév sem kezdődött el, másrészt hagyj időt arra is, hogy kampányod elérje a hatását. Minél nagyobb értékű terméket vagy szolgáltatást értékesítesz, annál több idő alatt hozzák meg a vevők a vásárlási döntéseket, azaz annál később fog látszani a forgalomban a kampány hatása.

Milyen akcióval?

Milyen akcióval szeretnéd becsábítani a vevőket? Árengedmény? Ajándékutalvány? Egy ingyenesen nyújtott kiegészítő szolgáltatás?

Bár sok mikro- és kivállalkozás-vezető azt gondolja, hogy vevői csak az árak miatt döntenek az ő termékei mellett, valójában a legtöbb esetben nincs így. Ráadásul az árleszállítás a vállalkozás működése szempontjából is veszélyes terep, hiszen messze nem biztos, hogy az árengedmény miatti plusz forgalom hoz akkora nyereséget, hogy megtérüljenek a befektetések. Persze karácsonykor a vevők is szeretik az ajándékokat, ezért valamivel mégiscsak „jutalmazd meg” vevőidet. Ha tudod, akkor olyan dologgal „ajándékozz”, ami további vásárlásra ösztönzi őket. Ilyen lehet például egy kedvezményes áron kínált kiegészítő szolgáltatás vagy egy kettőt fizet, hármat kap akció is.

Hirdetés? Promóció?

Ha az online értékesítést szeretnéd javítani, online hirdesd kampányod, ne a helyi hirdetési újságban. Ha egy pécsi üzleted forgalmát szeretnéd növelni, akkor hirdethetsz online is és offline is, de figyelj oda, hogy mindkét esetben olyan médiumokat, ahol a már meghatározott célcsoportot éred el. Senkit sem érdekel egy pécsi üzlet reklámja Nyíregyházán, ezért ha a Google-re vagy a Facebook-ra esett a választásod, akkor ilyen esetekben használd a területi beállítási lehetőségeket is.

Ne feledkezz meg a kiemelt termékekről se, hiszen azért választottad ki őket, hogy majd ezekkel csábítod be a vevőket a boltba. Jelenítsd meg ezeket a hirdetéseidben, illetve a promóciód során!

Szintén ne felejtsd ki az akció leírását és az elérhetőségi adataidat se.

Persze nem kell minden esetben reklámban gondolkodni, hiszen sok esetben máshogy is meglehet szólítani a célcsoportot. Írd ide, hogy hogyan tennéd ezt meg!

Utolsó lépés

Ha a fenti kérdésekre választ adtál, máris van egy – a szó jó értelmében vett – fapados kampányterved, ami arra vár, hogy megvalósítsd. Ütemezd be az ehhez kapcsolódó feladatokat, és ne hagyd, hogy ebből a tervből csak egy újabb papírdarab legyen valamelyik fiókod alján!

Szólj hozzá!

Ne menjen még!

Érdeklődik a KKV marketing iránt? Szívesen olvasna róla rendszeresen? Ne maradjon le blogunk egyetlen bejegyzéséről se, iratkozzon fel hírlevelünkre!

Most ajándék 6 hetes "gyorstalpalóval"!

Blogbejegyzésünkről értesítő hírlevelünk mellett, most lehetősége van feliratkozni ingyenes, hathetes levélfolyamunkra is.