Így ellenőrizheted weboldalad Facebook-os megjelenését

Így ellenőrizheted weboldalad Facebook-os megjelenését

Sokak számára ismert tény, hogy a nyár közepe-vége óta nem engedi szerkeszteni a weboldal megosztások kinézetét a Facebook. Bár létezik rá megoldás, mégis sok olyan weboldallal találkozhatunk, amelyek esetében rossz kép, rossz címsor és rossz vagy hiányos leírás látható a link megosztásakor.

Ebben a bejegyzésünkben megmutatjuk, hogy hogyan lehet ezt a megjelenítést rendbe tenni, illetve, hogy hogyan ellenőrizhető az oldalunk megjelenése egy Facebook-os eszköz segítségével.

A technikai alapok

A linkek megjelenéséhez szükséges információkat a Facebook két módon gyűjti be.

A számunkra rosszabb megoldás az, amikor a tartalom és az oldal elemzésével megpróbálja „kitalálni” a mesterséges intelligencia, hogy miről szól az oldalunk. Persze nem mindig lő mellé ezzel a módszerrel a közösségi oldal, ám magas hibaaránnyal dolgozik a rendszer, ilyenkor szokott más kép, cím vagy leírás megjelenni, mint szeretnénk.

A számunkra biztonságosabb megoldás, ha néhány programsor segítségével „megmondjuk” az oldalnak, hogy mi milyen címsort, leírást vagy képet szeretnénk megjeleníteni akkor, amikor valaki megosztja az oldalunk linkjét.

Ezeket az információkat az Open Graph meta adatokkal tudjuk átadni az elemző robotok számára. Ezeket a kódsorokat a weboldal fejléc részében – a <head> és a </head> tag-ek között – kell elhelyezni, és valahogy így néznek ki:

<meta property=”og:title” content=”The Rock” />
<meta property=”og:type” content=”video.movie” />
<meta property=”og:url” content=”http://www.imdb.com/title/tt0117500/” />
<meta property=”og:image” content=”http://ia.media-imdb.com/images/rock.jpg” />

Bár jóval többféle adatot is átadhatunk, a Facebook link megosztások szempontjából a legfontosabbak a címsor (og:title), a rövid leírás (og:description) és a kép (og:image) adatainak az átadása. Ha az ezekhez tartozó sorokat elhelyezzük weboldalunk kódjában, már szinte biztosan jó megjelenést fogunk kapni. (A funkció teljeskörű kihasználásához érdemes még további sorokat elhelyezni. Az erről szóló leírást itt lehet elérni.)

Az egyetlen, amivel még gond lehet, az a kép… Ha a hivatkozott kép ugyanis túl kis méretű – azaz a felbontása nem elég nagy –, akkor a közösségi oldal felülbírálhatja a meta tag-et, és másik képet fog megjeleníteni. Ahhoz, hogy ezzel biztosan ne legyen gond, legalább 600 x 315 pixel méretűnek kell lenni a képnek.* A minden nézetben biztosan szépen megjelenő kép mérete az ajánlás szerint: 1200 x 630 pixel.

* Igaz, hogy hivatalosan a 200 x 200 pixel méret az alsó határ, azért inkább menjünk biztosra és inkább maradjunk meg a 600 x 315 pixel feletti méreteknél.

A kódok elhelyezése – akár programozás nélkül

A kódsorokat többféle módon is elhelyezhetjük weboldalunkban. Egyrészt tehetjük ezt statikusan – azaz minden aloldalon ugyanazok az információk jelennek meg –, másrészt választhatjuk a dinamikus megoldást is. Ez annyiban jobb, hogy minden aloldal a vele kapcsolatos információkat tartalmazza, így minden egyes link megosztásánál a releváns információk fognak szerepelni a posztban. Marketing szempontból ez utóbbi a hatékonyabb megoldás.

Abban az esetben, ha weboldalunk valamelyik tartalomkezelő vagy webshop rendszeren fut, szinte biztosan létezik hozzá olyan kiegészítő, amely automatikusan végrehajtja ezt a feladatot helyettünk. Ráadásul a leggyakrabban használt rendszerek esetében ingyenes kiegészítők is léteznek, szép számmal.

Ha nem tudjuk, hogy hogyan kell ezeket a kiegészítőket telepíteni és üzembe helyezni, keressük webesünket, ő biztosan tud segíteni ebben.

Hogyan ellenőrizhetjük a hivatkozás kinézetét?

A linkek kinézetének ellenőrzésére egy, a Facebook által biztosított eszközt javaslunk. Ez a Facebook Sharing Debugger, amely ezen a linken érhető el.

Ezen a felületen nincs sok teendőnk, a megfelelő helyre be kell illeszteni annak az oldalnak vagy aloldalnak a linkjét, amelyet szeretnénk ellenőrizni, majd a debug gombra kattintani. Ha előttünk valami már megosztotta a linket, akkor máris láthatjuk, hogy hogyan néz ki a link – a Facebook által tárolt formában. Ha még nem osztotta meg senki az adott linket, akkor egy hibaüzenet arról tájékoztat bennünket, hogy ezzel a linkkel kapcsolatban még nincs eltárolt információ a közösségi oldal rendszerében.

Ha az utolsó letárolás óta szerkesztettük az oldalt – például elhelyeztük az OG tag-eket –, vagy ha az oldalunk új, ilyenkor a „Fetch new information” vagy a „Scrape Again” gombra kattintva frissíthetjük az eltárolt adatokat. Ekkor nem csak a linkünk kinézete jelenik meg, minden egyes adat, valamint az esetleges hibaüzeneteket is megmutatja az eszköz.

Ilyenkor előfordul, hogy a kép behúzása nem sikerül elsőre. Nem kell megijedni, néha kb. fél perc is eltelik, mire a képet is áttölti a rendszer. Ha a „Debug” gombra – akár többször is – újra rákattintva frissíthetjük a lekérést.

Minden linket ellenőrizzünk

Végül fontos felhívnunk olvasóink figyelmét arra is, hogy a Facebook URL-enként tárolja ezeket az információkat, így nem elegendő csak a kezdőlapot rendbe tenni, minden egyes aloldalt le kell ellenőrizni és szükség esetén javítani.

(Amennyiben bejegyzésünket hasznosnak találod, javasoljuk oszd meg azt ismerőseiddel is. A bejegyzés tartalmával kapcsolatban kérdésed van? Írd meg nekünk a kerdes@berelj-marketingest.hu e-mail címre.)

Szólj hozzá!

Ne menjen még!

Érdeklődik a KKV marketing iránt? Szívesen olvasna róla rendszeresen? Ne maradjon le blogunk egyetlen bejegyzéséről se, iratkozzon fel hírlevelünkre!

Most ajándék 6 hetes "gyorstalpalóval"!

Blogbejegyzésünkről értesítő hírlevelünk mellett, most lehetősége van feliratkozni ingyenes, hathetes levélfolyamunkra is.