Technikai szemmel: A 0 másodperces látogatók rejtélye

0-Technikai szemmel-A_0_masodperces_latogatok-rejtelye-cover

Nincs is annál bosszantóbb, mint amikor valaki azt látja a weboldala statisztikájában, hogy a fizetett hirdetésekből érkező látogatók jelentős része 0 másodpercet tölt el a weboldalon. Kik azok, akik kevesebb mint egy másodperc alatt elhagyják a weboldalt? Kattintórobotok vagy valós látogatók?

Hogyan működik az Analytics?

Mielőtt megértenénk, hogy mi okozza ezt a mérési anomáliát, tisztáznunk kell, hogy mi számít egy munkamenetnek, illetve, hogy hogyan méri a munkamenetek időtartamát a Google Analytics.

A munkamenet fogalma az Analytics Súgó szerint:

A munkamenet olyan interakciók csoportja, amelyek egy adott időkereten belül mennek végbe a webhelyen. Egy munkamenet például magában foglalhat több képernyő- vagy oldalmegtekintést, eseményt, közösségi interakciót és e-kereskedelmi tranzakciót.

Szélsőségesen leegyszerűsítve tehát a munkamenet az, amikor böngészünk az adott oldalon, nyissunk meg közben oldalakat, görgessünk le vagy fel, illetve kattintsunk az oldalon belül bárhova.

munkamenet

Mennyi ideig tart egy munkamenet?

A munkamenet összességében háromféleképpen érhet véget:

  • Időalapon:
    • 30 perccel az utolsó aktivitás után,
    • éjfélkor
  • Kampány alapon:
    • Ha egy felhasználó egy adott kampányon keresztül érkezik, majd távozik, végül pedig egy másik kampányon át tér vissza.

A fentiek alapján nézzünk néhány életszerű helyzetet, mi történik olyankor.

1) A látogató nyitva hagyja oldalunkat a böngészőben, de közben feláll a géptől és elmegy valahova, esetleg megnéz egy videót a böngésző másik ablakában. A lényeg, hogy több mint 30 percen keresztül nem mutat aktivitást az adott oldallal kapcsolatban.

Ilyenkor a munkamenet megszakad, azaz külön munkamenetként fogja rögzíteni az Analytics az első és a második időszakot.

2) A látogató éjjel böngészi oldalunkat, ám a böngészés közben elmúlik éjfél.

Ilyenkor is megszakad a munkamenet, azaz külön munkamenetként fogja rögzíteni az Analytics az éjfél előtti és az éjfél utáni időszakot.

3) Látogatónk egy organikus keresésből érkezik, megnéz valamit, majd elhagyja az oldalt. Ezt követően látogatónk egy remarketing hirdetésre kattintva – 30 percen belül – visszatér az oldalunkra.

Bizony, ilyenkor is megszakad a munkamenet, és ebben az esetben is két külön munkamenetként fogja rögzíteni a látogatást az Analytics.

Hogyan méri a munkamenet hosszát a rendszer?

A nulla másodperces látogatásokat az okozza, hogy nincs folyamatos kapcsolat a böngészőnk és az Analytics szerverek között. Csak akkor történik adatküldés, amikor „valami történik”, azaz új oldalt töltünk be, vagy valami olyan helyre kattintunk vagy görgetünk, amely kapcsán úgynevezett „Analytics esemény” történik.

Az előző ábrát kicsit kiegészítve, megjelöltem azokat az időpontokat, amikor böngészőnk adatokat küld a szerverek felé.

Kommunikáció az Analytics szerverével

Ahogy az ábrán is látható, a gond az oldal elhagyásával van. Ekkor – történjen az oldal elhagyása a böngésző bezárásával, az elmentett kedvencekre kattintással vagy akár másik oldal címének a címsorba beírásával – nem történik adatküldés az Analytics szervere felé. Márpedig, ha nincs adatkommunikáció, akkor az utolsó időtartamot nincs mihez mérni.

A fenti ábra szerinti munkamenet az Analytics-ben csupán 49 másodperc hosszú lesz, a helyett, hogy 1:17 hosszú lenne. Ugyan ez a méréstechnikai hiba okozza a nulla másodperces látogatásokat is statisztikánkban.

0 másodperces látogatás

Hiába tart a fenti látogatás 77 másodpercig, mivel nincs második adatküldés, nincs adat. Ha pedig nincs adat, akkor a látogatás időtartamánál egy hatalmas nulla fog szerepelni az adatok között…

Hogyan orvosolhatjuk ezt a hibát?

Ez a hiba leggyakrabban az úgynevezett „one-page” oldalaknál jön elő, ahol ahhoz, hogy a teljes tartalmat megtekintsük, nincs szükség új oldalak betöltésére, csak görgetésre.

Ahhoz, hogy legyen adatunk, mesterségesen adatküldéseket kell „kierőszakolnunk”. Akár Tag Managerrel, akár a weboldalba kódolással létre kell hoznunk olyan „Analytics eseményeket”, amelyeknél adatküldést végzünk. Ilyen esemény lehet például a weboldal bizonyos görgetési mélységeinek elérése, vagy mondjuk egy kép nagyítása is.

Látogatás Analytics eseményekkel

Persze az utolsó esemény és az oldal elhagyása közötti időtartamot így is „bukjuk”, mégis pontosabb adataink lesznek, mint az események nélkül.

Persze, az eseményküldésekkel is érdemes óvatosan bánni, hiszen azok jelentősen módosíthatják például a visszapattanási arányt, illetve tele szemetelhetik statisztikánk eseményekre vonatkozó részét, de erre majd egy későbbi bejegyzésünkben visszatérünk.

Összefoglaló

Ahogy a fentiekből is látható, nem gonosz hirdetéslekattintó robotok okozzák a nulla másodperces látogatásokat weboldalunk statisztikájában, csupán egy mérési módszertani hibáról van szó. Ahhoz azonban, hogy kampányaink hatékonyságát javítani tudjuk, érdemes odafigyelnünk arra, mely forrásból milyen időtartamú látogatások keletkeznek.

(Amennyiben ez, vagy egy másik blogbejegyzésünk elnyerte tetszésedet és nem szeretnél lemaradni a későbbi bejegyzéseinkről, javasoljuk, iratkozz fel hírlevelünkre, vagy kövess bennünket közösségi oldalaink valamelyikén.)

Szólj hozzá!

Ne menjen még!

Érdeklődik a KKV marketing iránt? Szívesen olvasna róla rendszeresen? Ne maradjon le blogunk egyetlen bejegyzéséről se, iratkozzon fel hírlevelünkre!

Most ajándék 6 hetes "gyorstalpalóval"!

Blogbejegyzésünkről értesítő hírlevelünk mellett, most lehetősége van feliratkozni ingyenes, hathetes levélfolyamunkra is.