Miért és hogyan mérjük céljaink teljesülését a Google Analytics-szel?

célzás

Szerencsére egyre többen használják és kezelik napi szinten a Google Analytics szolgáltatást. Ebben az internet centralizált társadalomban ez elengedhetetlen is. Kicsit talán könnyebb dolgunk is van, mint jó pár éve, mert a Google Analytics szolgáltatást megnyitva rögtön szem előtt vannak a felhasználók adatai; látogatások száma, webhelyen töltött idő, megnézett oldalak száma stb… Viszont, a saját adatait az összes cég ugyanígy  elérheti, így muszáj a többiek előtt járnunk egy lépéssel. Ezért is szükséges, hogy mélyebben belemenjünk az adat elemzésbe és megkeressük a legfontosabb összefüggéseket.

Ha valaki ezeket az összefüggéseket több oldalról is meg szeretné vizsgálni és ezt összhangba is hozná a saját cége elképzeléseivel, céljaival, arra is van lehetősége. Gondoljunk csak bele; rengeteg olyan fontos dologra választ kaphatunk, mint például:

  • A kampányok milyen hatékonysággal dolgoznak?
  • Megtérül-e a költségük?
  • A vásárlók, érdeklődők milyen forgalmi forrásokon keresztül jutottak el addig, hogy nálunk vásároljanak?

Az Analyticsben van egy olyan beállítási opció, amit – csak így egyszerűen- CÉLOK-nak neveznek. Nem is kell itt másra gondolni, mint amit a neve is sugall.

Célok beállítása

Célok használatával mérni tudjuk, hogy a felhasználók milyen gyakran hajtanak végre bizonyos műveleteket az oldalon. Pontosabb képet kaphatunk azáltal, hogy megnézzük, hogy a webhely vagy alkalmazás milyen mértékben teljesíti a célkitűzéseket. A célok ebben az esetben, olyan elvégzett műveletek (más néven konverziók), amelyek hozzájárulnak a vállalkozás sikeréhez. Célok lehetnek például a következők: vásárlások (e-kereskedelmi webhely esetén); esetleg egy kapcsolatfelvételi űrlap kitöltése, elküldése (marketinggel foglalkozó vagy érdeklődés felkeltésére törekvő webhely esetén). Célokat mindenki a saját igényei alapján tudja kialakítani.

A célokat tudjuk számszerűsíteni is. Egy e-kereskedelemmel foglalkozó cég esetében ez annyival egyszerűbb, hogy a termék eladásából származó nyereség mellé rendelve rögtön láthatjuk, illetve mérhetjük  a megtérülését egy-egy kampánynak. Egy kapcsolatfelvételi igényt is lehet mérni, ha kiszámolunk egy körülbelüli arányt, hogy hány ajánlatkérésből lesz végül tényleges üzlet. Ezt az összeget hozzárendelve a célhoz egy megközelítő képet kaphatunk. A célok értéke nem minden esetben kell, hogy pénzben mérhető legyen. Sok esetben a cél nem számszerűsíthető pl. email címek gyűjtése, (hírlevél feliratkozások) de akár az is lehet egy cél, hogy az oldalon eltöltött időt növeljük.

A célok felvételére, beállítására, ellenőrzésére Google Analytics-en keresztül van lehetőségünk . Menjünk is végig egy konkrét cél; az e-kereskedelemben használatos: „rendelés leadása” cél felvételével.

Adminisztrálás menün belül találhatjuk a célok opciót:

Megnyitás után kattintsunk az új cél gombra. Lehetőségünk van beállítani, hogy mi is az, ami nekünk fontos lenne. Jelen esetben válasszuk a megrendelés leadása opciót. Tovább gomb után nevezzük el a célt és állítsuk be a „cél” opciót. Következő beállításnál adjuk meg a sikeres vásárlás után felugró ablak címét. Meg is vagyunk!

 

 

Fontos, hogy maximálisan 20 db cél vehető fel egy nézetben.

A célok mérésére:

Konverziók -> Célok menüpontban van erre lehetőségünk. Láthatjuk is hogy megjelent az új cél.

Amennyiben megadtunk értéket is, meg fog jelenni a cél teljesülése (konverzió) után. Az elemzés során választ kaphatunk arra az egyik, (ha nem a legfontosabb) kérdésre is, hogy honnan érkezett az a forgalom, ami konverzióhoz vezetett. A cél teljesülését végig követve tökéletesen kirajzolódik, hogy mi az a forrás/médium, amire érdemesebb szem előtt tartani, illetve melyiket kell elengedni. Ezek figyelembevételével ajánlatos a büdzsét is súlyozni.

A minőségi források megtalálása továbbá segít a célközönségünk alaposabb megismerésében is. Ha rájövünk, hogy hol lehet őket a legkönnyebben elérni és hogy milyen tartalmak iránt érdeklődnek, mik a szokásaik, sok újabb lehetőség is megnyílik előttünk.

Összefoglaló

Egy jól meghatározott cél mentén tökéletesen ki tudjuk alakítani a megfelelő értékesítési tölcsérünket, melyen végig haladva egész biztos, hogy maximalizálhatjuk a felhasználó elégedettségét. Emellett, egyértelműen megállapíthatjuk, hogy a célok, melyeket meghatároztunk működnek, illetve teljesülnek-e. Amennyiben nem, úgy mindenképpen módosítások szükségesek például a weblapon, vásárlási folyamaton, áron. Folyamatosan szűkíteni kell a hiba lehetőségeket, így maximalizálva a bevételt és a nyereséget!

(Amennyiben ez, vagy egy másik blogbejegyzésünk elnyerte tetszésedet és nem szeretnél lemaradni a későbbi bejegyzéseinkről, javasoljuk, iratkozz fel hírlevelünkre, vagy kövess bennünket közösségi oldalaink valamelyikén.)

Szólj hozzá!

Ne menjen még!

Érdeklődik a KKV marketing iránt? Szívesen olvasna róla rendszeresen? Ne maradjon le blogunk egyetlen bejegyzéséről se, iratkozzon fel hírlevelünkre!

Most ajándék 6 hetes "gyorstalpalóval"!

Blogbejegyzésünkről értesítő hírlevelünk mellett, most lehetősége van feliratkozni ingyenes, hathetes levélfolyamunkra is.