Ha egy weboldal jobb pozícióban jelenik meg a keresőoldalak organikus találatai között, nagyobb nem fizetett forrásból származó látgatói forgalmat szerez. A keresőoptimalizálás az a tevékenység, amely ezt a megjelenést próbálja javítani, illetve az adott weboldalra érkező organikus forgalmat próbálja meg növelni.
Mivel a haza piacon a Google keresőnek jelenleg szinte 100%-os a piaci részesedése, a hazai weboldalak esetében ez szinte kizárólag a Google keresőre történő optimalizálást jelenti. Mivel azonban más országokban más a piac összetétele, nemzetközi projekteknél figyelembe kell venni, hogy melyik keresőre vagy keresőkre optimalizálunk.
Mivel a szöveges találatok mellett már sok más megjelenési formában (angolul: snippet) mutat találatokat a Google, ezért az optimalizálás során ezekre a különböző megjelenési formákra is koncentrálhatunk.
A SEO részei:
- On-site feladatok
- Technikai feladatok (a teljesség igénye nélkül)
- weboldal sebesség javítása
- felhasználói élmény optimalizálása
- HTML kód optimalizálása
- a feltérképező robotok munkájának elősegítése, szabályozása (robots.txt, sitemap, stb.)
- Tartalmi feladatok (ez a tartalommarketing vagy angolul a content marketing)
- tartalomelőállítás
- tartalom karbantartás és optimalizálás
- Technikai feladatok (a teljesség igénye nélkül)
- Off-site feladatok
- indexelés ellenőrzése, adatok karbantartása (például a Google Search Console-ban)
- esetleges figyelmeztetések és/vagy hibajelzések kezelése
- linképítés
Az optimalizálás történhet a keresők által támogatott módszerekkel (white-hat seo) és a rendszereiket megkerülve, tiltott, félrevezető eljárásokkal (black-hat seo). Az utóbbi általában csak rövidtávú sikereshez vezet, hosszabb távon komoly károkat is elszenvedhet az az oldal, amely ilyen módszerekkel javítja a pozícióját.