Van már mobilbarát weboldalad? (frissítve: 2019.05.14)

mobilbarát weboldal tervezés

A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság minden év első felében publikálja a lakossági internethasználati szokásokat vizsgáló piackutatásának eredményeit. Nem volt ez idén sem másként, 2019. március 19-én hozták nyilvánosságra a legfrissebb adatokat.

Ebben a bejegyzésemben néhány olyan jelenségre hívom fel a figyelmet, amelyek komoly hatással lehetnek egy hazai mikro- és kisvállalkozás mindennapjaira, versenyelőnybe vagy versenyhátrányba hozhatják azt.

Trendek

Semmiképpen sem szeretném egy hosszú és száraz elemzéssel untatni e bejegyzés olvasóit – hiszen nem is ezért járnak blogunkban –, mégis, ki kell, hogy emeljek néhány olyan tendenciát, amely fontos lehet egy mikro- vagy kisvállalkozás szempontjából.

  • Az első trend, amit ki kell emelnem, az okostelefon használat változása. Míg 2014 decemberében az aktív internetezőknek „csak” a fele használta az internetet rendszeresen okostelefonján, addig ez az arány tavaly decemberben már 77% volt. Azaz, az aktív internethasználók közel négyötöde már okostelefonon is aktívan használja a netet.
  • A második jelenség, amivel mindenképpen foglalkoznunk kell, hogy az az előfizetők 75 százaléka az okostelefonján otthon is aktívan internetezik, míg az otthontól távol (utazás közben, munkahelyen, stb.) ez az arány felmegy 85 százalékra.
  • A harmadik tendencia, ami fontos lehet egy kkv számára, hogy folytatódik az asztali számítógépek és a laptopok visszaszorulása (asztali pc: 65% -> 50%, laptop: 61% -> 59 %).
  • És végül egy negyedik adat: az átlagos felhasználó 3,8 órát internetezik naponta.

Persze, ha jobban körül nézünk az utcán vagy a tömegközlekedési eszközökön, nem kell, hogy meglepődjünk ezeken az adatokon.

Versenyhátrány

Akkor miért vettem elő ezeket az adatokat? Mert tapasztalataim szerint a hazai helyzet elszomorító.

Végrehajtottam egy kísérletet. Rákerestem arra, hogy „a legjobb budapesti olasz étterem”. A Google első találatként egy blogbejegyzést dobott fel, amelyben a 10 legjobb olasz étterem listáját állították össze a szerkesztők. Önök szerint, mind a 10 étterem weboldala mobilbarát volt? Nem. Tízből egy étterem weboldala elbukott ezen a teszten, illetve egy másik étterem weboldala látszólag mobilbarát volt, de a tartalom kilógott a képernyőből.

Sajnos hasonló a helyzet más iparágakban is, pedig az a vállalkozás, amelynek nem mobilbarát a weboldala, versenyhátrányba kerül.

  • Ma már a mobiltelefonon böngésző felhasználók elvárják, hogy a meglátogatott weboldal olvasható és használható legyen mobilokon is, ezért a nem mobilbarát weboldalakon rövidebb ideig tartózkodnak, illetve kevesebb tartalmat tekintenek meg azon.
  • A Google 2014. óta – azaz immár 5 éve – hátrább sorolja a találati listában a nem mobilbarát weboldalakat.
  • A Google Ads-ben – az alacsonyabb minőségi mutató miatt – drágábban hirdethetők a nem mobilbarát weboldalak, mint a mobilbarát oldalak.
  • Egy másik felmérés szerint a Facebook felhasználók több mint kétharmada kizárólag mobileszközön használja a közösségi oldalt. Így, aki ott – link formátumú hirdetéssel – hirdet, de nincs mobilbarát weboldala, az vagy azért kerül hátrányba, mert a látogatók visszafordulnak az oldaláról, vagy ha beállította, hogy mobilon ne jelenjen meg ez a hirdetése, akkor azért, mert a célközönsége kétharmadát nem éri el ezzel a hirdetéssel.

Technikai lehetőségek

Mobileszközön háromféle megjelenési lehetőség van, két weboldaltípus mellett lehetőségként felmerül az saját applikáció lehetősége is.

Önálló mobilweboldal

Az önálló mobilweboldal olyan weboldal, amelyet kifejezetten a mobileszközön történő megjelenítésre hoztak létre. Jellemzően a hagyományos weboldalhoz képes jelentősen kevesebb tartalmat szolgáltat, csak azokat a funkciókat tartalmazza, amelyek mobiltelefonon is könnyen kezelhetők. Összeállításuk során törekednek arra, hogy alacsony adatforgalmat igényeljenek, így az alacsonyabb sávszélességű lefedettséggel rendelkező területeken is élvezhető sebességgel töltődnek be.

Előnyei:

  • felhasználói élmény.
  • Könnyen, gyorsan böngészhető.
  • Alacsony adatforgalmat generál.
  • Megfizethető a fejlesztési költsége.

Hátrányai:

  • Párhuzamosan elérhető tartalmak miatt fokozottan figyelni kell a SEO-ra.
  • Ennek a megoldásnak magasabb a karbantartási igénye, mivel a hagyományos és a mobil oldalt külön-külön is gondozni kell.

Mobilmegjelenítésre optimalizált (reszponzív) weboldal

Mobilmegjelenítésre optimalizált – más néven reszponzív – weboldalról beszélünk akkor, amikor az adott oldal függetlenül attól, hogy azt milyen eszközön, milyen képernyőfelbontással vagy ablak mérettel nyitották meg, a felhasználó számára élvezhető élményt nyújt, könnyen kezelhető.

Technológiai megközelítésben fontos azonban felhívni a figyelmet arra is, hogy nem tartalmazhat Flash elemeket, mivel a mobileszközök nem alkalmasak azok megjelenítésére.

Az önálló mobil weboldaltól abban eltér, hogy ennél a teljes weboldal tartalma és annak valamennyi funkciója elérhető, csupán annak megjelenítése alkalmazkodik az eszközhöz.

Előnyei:

  • Jó felhasználói élményt nyújt.
  • Egyetlen weboldal, azaz kevesebb karbantartást igényel, mint a különálló oldalak.
  • Egy tartalom – egy URL, ezért az oldal internetes keresők adatbázisában karbantartása nem igényli a duplikáció miatti SEO beavatkozást.
  • Megfizethető a fejlesztési költsége.

Hátrányai:

  • Egyetlen weboldal, azaz néha kompromisszumos megoldásokat kell keresni.
  • A weboldal funkcióinak folyamatszervezése során figyelemmel kell lenni a mobileszközön keresztül elért felhasználókra is.

Natív mobilapplikáció

Ha felhasználói élmény szempontjából vizsgáljuk, akkor a natív applikáció a végtelen lehetőségek tárháza. Ez az a felület, ahol a végbemenő folyamatokat és azok megjelenését teljesen az adott mobileszközökre szabhatjuk. Az applikációban lehetőségünk van geo-lokációs adatok használatára, giroszkóp, kamera, NFC vagy QR kód alkalmazására, virtuális valóság létrehozására.

Ennek a felhasználói élménynek megvan azonban az ára. Egyrészt a felhasználóknak le kell tölteniük és fel kell telepíteniük a készülékükre az applikációt, másrészt platformonként külön-külön le kell fejleszteni az applikációt.

További nehézséget okozhat a felhasználót rábírni az applikáció használatára. Hiába van több tíz, esetleg száz alkalmazás egy-egy okostelefonon, ebből az újonc internetezők átlagosan 5, a profi internetezők 21 darabot használnak rendszeresen.

Előnyei:

  • Magas felhasználói élményt nyújt.
  • Interneteléréstől függetlenül futtatható.
  • Bármilyen folyamat és megjelenítés kialakítható.
  • Folyamatos megjelenés a telefon menürendszerében.

Hátrányai:

  • Magas fejlesztési költségek.
  • Nem platform független megoldás. Minden operációs rendszerre és eszköztípusra önállóan kell a fejlesztést elvégezni.
  • Nem segíti elő a SEO eredmények javítását.

Jelenjünk meg mobilon?

Igen, mindenképpen!

Bár szeretjük kipróbálni az új marketingtrükköket és -technikákat, ügyfeleink számára mindig kellő megfontoltsággal fogalmazzuk meg javaslatainkat tanácsadásainkkor. Most mégis azt kell, hogy írjam, ezt a lépést mindenképpen meg kell tenni. Az elmúlt 3-4 évben olyan mértékben változtak meg a mobilhasználati – és egyben a médiafogyasztási – szokások, hogy ezt a trendet mindenképpen követni kell. Ahogy fentebb is írtam, aki nem alkalmazkodik ezekhez az új trendekhez, az hátrányba kerül.

A fenti lehetőségek közül mi a reszponzív weboldalt szoktuk javasolni ügyfeleink számára. Egyrészt ennek a fejlesztési költsége megfizethető egy átlagos kkv számára is, másrészt a hosszútávú üzemeltetés sem igényel plusz erőforrásokat.

adatok: Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság

(frissítve: 2019. május 14.)

Szólj hozzá!

Ne menjen még!

Érdeklődik a KKV marketing iránt? Szívesen olvasna róla rendszeresen? Ne maradjon le blogunk egyetlen bejegyzéséről se, iratkozzon fel hírlevelünkre!

Most ajándék 6 hetes "gyorstalpalóval"!

Blogbejegyzésünkről értesítő hírlevelünk mellett, most lehetősége van feliratkozni ingyenes, hathetes levélfolyamunkra is.