Az egyik leggyakrabban használt online szótár szerint a szó jelentése: piaci adásvétel, vásározás, értékesítés, forgalomba hozatal.
Ahogy már ebből a fordításból is látható, sokkal szélesebb körű tevékenységről van szó, mint a hirdetés, hiszen ide tartozik minden, ami „piacozáshoz” – azaz az értékesítéshez – kapcsolódik. Philip Kotler – a marketingesek bibliájának tekinthető „Marketingmenedzsment” című könyv társszerzője – anno ezeket a vásárlási döntéseket befolyásoló dolgokat négy csoportra osztotta fel. Ezek:
- a termék,
- az ár,
- az értékesítés helye és
- a hirdetés.
Megjegyzés: a négy csoport angol elnevezése p betűvel kezdődik (product, price, place, promotion), így a könnyebb megjegyezhetőség érdekében ez a modell a szakmában 4P modellként vált ismerté.
Csakhogy ez a modell nem volt teljes, hiszen azokban az esetekben, amikor nem kézzel fogható termékek értékesítéséről, hanem szolgáltatások nyújtásáról beszélünk, nem nyújtott választ minden felmerülő kérdésre. Ezért a szolgáltatások esetében a korábbi négy csoport mellé még további három került a modellbe. Ezek:
- a szolgáltatás nyújtásában közreműködő személyek,
- a szolgáltatáshoz kapcsolódó folyamatok és
- a szolgáltatás fizikai megjelenési formái.
Megjegyzés: ennek a három csoportnak az angol elnevezése p betűvel kezdődik, így 4P mellé – kizárólag szolgáltatások esetében – újabb 3 P is csatlakozott (people, process, physical evidence). Ez a kiegészített modell a 7P nevet kapta a szakmában.