Miért fontos a marketing egy mikro- vagy kisvállalkozás számára?

Miért fontos a marketing egy mikro- vagy kisvállalkozás számára?

Annak ellenére, hogy a legkisebb vállalkozásokról van szó, nehéz megkérdőjelezni a mikrovállalkozások gazdasági erejét. Az Európai Unió statisztikai hivatala – az EUROSTAT – szerint az 1-10 főt foglalkoztató vállalkozások a munkaképes lakosság közel 30%-ának adtak munkát az EU 27 országában 2010-ben. Eközben a hozzáadott érték tekintetében is csak a nagyvállalatok tudták megelőzni a legkisebbeket.

(Forrás: EUROSTAT)

Annak ellenére, hogy ilyen jelentős gazdasági erőt képviselnek, éppen ezek a vállalkozások azok, amelyek a leginkább sérülékenyek, illetve amelyeknek a legnagyobb problémát okoz az üzletvitel, ide értve a marketinget is.

Ennek talán a legfontosabb oka lehet, hogy ezek a vállalkozások azok, amelyek saját korlátaikból fakadóan nem engedhetik meg maguknak, hogy olyan szakembereket alkalmazzanak, akik módszertani ismereteikkel és naprakész információikkal segítenének a vállalkozás vezetőjének – aki szinte kivétel nélkül egyben a vállalkozás egyik tulajdonosa is – az üzemeltetésben, a pénzügyekben, vagy akár a marketingben.

Mi az a marketing?

Sok mikrovállalkozás vezetője gondolja azt, hogy a marketing azonos a reklámmal, a reklámozással. Éppen ez az, amiért ha egy mikró bajba kerül, a marketingköltéseket veszi vissza, és bele se gondol abba, hogy ezzel egy örvénybe löki cégét, és mivel saját és családja megélhetése nagy részben ettől a cégtől függ, saját magát és a családját is.

Ha szélsőségesen szeretnénk fogalmazni, akkor azt is mondhatjuk, hogy egy vállalkozás életében minden marketing, vagy inkább minden összefügg a marketinggel. A hagyományos elméletek szerint a marketing része:

  • a termék, ide értve:
    • az adott vállalkozás milyen terméket állít elő, vagy milyen szolgáltatást nyújt,
    • az adott termék milyen minőségű, milyen kialakítású, mennyire könnyen használható,
    • milyen a termék csomagolása, megjelenése,
    • stb.,
  • az ár, ide értve:
    • az alkalmazott árak számának megválasztása – azaz, hogy más-más ügyfél (vagy ügyfélkategória) számára különböző áron kerül-e értékesítésre a termék, vagy a cég egyetlen áron értékesíti a termékeit,
    • az árszínvonal, azaz, a terméket a versenytársak árainál magasabb, vagy alacsonyabb áron értékesítik,
    • stb.,
  • az értékesítési csatorna, ide értve:
    • az értékesítés helyének megválasztását, pl. csak online értékesítés történik, vagy hagyományos (offline) módon is értékesít a vállalkozás,
    • egyetlen helyen történik az értékesítés, vagy több üzletben is,
    • stb.,
  • a promóció, azaz a reklámozás, ide értve:
    • a célcsoport kiválasztását,
    • az igénybe vett hirdetési helyek megválasztását,
    • a reklám által sugárzott üzeneteket, arculatot,
    • stb.

A fentieken felül szolgáltatások esetében ide kell még érteni:

  • a szolgáltatáshoz kapcsolódó folyamatokat,
  • a szolgáltatásokat elvégző személyeket, valamint
  • a szolgáltatásokhoz kapcsolódó fizikai jellemzőket, tárgyakat, stb.

Miért fontos a marketing?

Bár a startup vállalkozások korát éljük, ma már nehéz olyan vállalkozást indítani, amelynek ne lennének versenytársai. Ha van is olyan termék vagy szolgáltatás, amely a maga nemében egyedülálló, versenytársként szinte minden esetben előkerülnek a helyettesítő termékek. Ilyen például a mozi a TV film helyett.

Mivel nagy a verseny, folyamatosan szükség van új vevők szerzésére, ugyanúgy, ahogyan a régiek megtartására is. (Ez persze nem minden esetben van így, hiszen a hosszú távon veszteséget termelő vevőt nem biztos, hogy meg kell tartania az adott vállalkozásnak; vagy adott esetben a meglévő vevők mellé már nem tudunk – vagy nem akarunk – újakat szerezni, de fogadjuk el, hogy általában új vevőkre és a régiek megtartására is szükségünk van.) Új vevőt szerezni, vagy a régieket megtartani pedig a marketing segítségével tudjuk. Azaz, ha ismét sarkosítunk egy picit, akkor azt mondhatjuk, hogy a marketing segítségével biztosítjuk bevételeinket.

Ezért veszélyes, ha egy gondban lévő vállalkozás visszavesz a marketingköltésekből, hiszen ezzel kevesebb vevője lesz, azaz kisebb bevétele lesz. A csökkenő bevétel következménye a fokozódó krízis, újabb vágások a marketingen, még kevesebb vevő, még kisebb bevétel, még nagyobb baj…

Ez persze nem ilyen egyszerű, de erről majd következő bejegyzéseinkben olvashatnak…

Szólj hozzá!

Ne menjen még!

Érdeklődik a KKV marketing iránt? Szívesen olvasna róla rendszeresen? Ne maradjon le blogunk egyetlen bejegyzéséről se, iratkozzon fel hírlevelünkre!

Most ajándék 6 hetes "gyorstalpalóval"!

Blogbejegyzésünkről értesítő hírlevelünk mellett, most lehetősége van feliratkozni ingyenes, hathetes levélfolyamunkra is.