Így elemezd a célcsoportod a Facebook segítségével

facebook-audience-insights

Egy olyan napsütéses őszi napon, mint a mai, nehéz elhinni, hogy már csak 73 nap van hátra szentestéig, és ami egy kkv szempontjából még fontosabb, már csak 43 nap van hátra az év végi roham kezdetét jelző fekete péntekig, november 24-ig.

Ha eddig még nem tervezted meg a karácsonyi kampányod, akkor itt az ideje, hogy mindenképpen sort keríts erre. Mai bejegyzésünkben ehhez kapcsolódóan megmutatjuk, hogyan tudj meg többet a Facebook segítségével potenciális vásárlóidról, azaz a célcsoportodról.

Miért ismerd meg a célcsoportod?

Egy korábbi bejegyzésünkben már adtunk egy egyszerűsített kampánytervet olvasóink kezébe. Ekkor összeszedtük azokat a kérdéseket is, amelyekre mindenképpen választ kell találni annak érdekében, hogy sikereket érhessünk el a karácsonyi szezonban. Az egyik ilyen kérdés volt a „Kinek?”.

A marketing egyik alap kérdése, hogy kinek szeretnénk értékesíteni termékeinket vagy szolgáltatásainkat. Minél több információval rendelkezünk a célcsoportunkról, annál pontosabban tudjuk kiszolgálni a felmerülő igényeket, illetve annál pontosabban tudjuk megcélozni a csoport tagjait hirdetéseinkkel.

Adatbányászat az aranybányában

Köztudott, hogy a Google és a Facebook sok adatot tud rólunk. Magánszemélyként néha talán az is gondoljuk, hogy többet is, mint szeretnénk…

Persze a helyzet megfordul, amikor vállalkozóként döntésünk megalapozásához adatokra lenne szükségünk. Ilyenkor jól jön, hogy – természetesen korlátozott keretek között – bányászhatunk egy keveset ezek között az adatok között.

A Facebook „Célközönség elemzési adatai” funkciójával olyan információkat tudhatunk meg egy adott célközönségről, mint például:

  • életkor és nem szerinti,
  • kapcsolati állapot szerinti,
  • végzettségi szint szerinti,
  • munkakör szerinti (ez a funkció jelen pillanatban nem használható),
  • leggyakoribb kategóriák szerinti,
  • oldalkedvelések szerinti,
  • leggyakoribb városok szerinti,
  • leggyakoribb országok szerinti,
  • leggyakoribb nyelvek szerinti,
  • tevékenységek gyakorisága szerinti,
  • eszközhasználók szerinti

eloszlás.

Bizonyos országokban ezen felül – külső adatokból – további információk érhetők el, de azt gondolom, hogy már ezeken az adatokon keresztül is sok információ tudhatunk meg.

Fontos kiemelni azonban, hogy nem egy-egy személyről tudatunk meg adatokat, hanem a csoport egészéről. Mekkora a nők vagy a férfiak aránya, mekkora a 25-34 évesek aránya, vagy, hogy milyen oldalakat kedvelnek a csoport tagjai általában.

Hogyan csináld?

A funkció működését egy példán keresztül mutatjuk be. Az említett – fiktív – vállalkozás legyen egy győri kerékpárüzlet, amely elsősorban fiataloknak értékesít, helyben, az üzletben. Van ugyan egy weboldaluk is, de nincs webshopjuk és nem is áll szándékukban ilyet nyitni a közeljövőben. Marketing kommunikációjukat elsősorban a Facebook-on végzik. A kutatás célja, hogy kiderítsék, hogy mekkora a potenciális ügyfélkörük, illetve többet szeretnének megtudni erről a célcsoportról.

Első lépésként – a Facebook-ba bejelentkezést követően – el kell látogatni a célközönség elemzési funkció oldalára, amely itt érhető el: https://www.facebook.com/ads/audience-insights/ (A funkció a Facebook üzleti felületéről (business.facebook.com) illetve a hirdetéskezelő felületről is elérhető a logó melletti három vízszintes csíkra kattintva, majd „Az összes eszköz” -> „Terv” -> „Célközönség elemzés adatai”-ra kattintva.

Mivel olyan közönséget szeretnénk elemezni, amely független a Facebook oldalunktól, a „Mindenki a Facebookon” menüpontot kell választani. (Ha az oldalunk kedvelőit szeretnénk elemezni, akkor a második, ha pedig egy felöltött címlista alapján összeállított közönséget szeretnénk elemezni, akkor a harmadik funkciót kell választanunk.)

Ezt követően kell megadnunk azokat az adatokat, amelyek alapján szeretnénk definiálni a célközönséget.

Hely

Elsőként a helyszínt állítsuk be. Ország, régió, megye vagy város szinten választhatunk, de vigyázzunk, mert alapértelmezetten az egész Egyesült Államok van beállítva, így ezt mindenképpen módosítanunk kell. Példánkban egy győri üzlet szerepel, ezért Győrt és annak környezetét állítsuk be. Mivel nem csak Győrből, hanem a környező falvakból és kisvárosokból is érkeznek rendszeresen vevők az üzletbe, állítsuk be ezeket a településeket is.

Nem és kor

Ezt követően nem és kor szerint szűkíthetjük a célközönséget. Példánk szerint elsősorban fiatalok vásárolnak a boltban, így a 18-35-ös korosztályt állítsuk be. Mivel a nemek megoszlása is kérdés, ezért azt ne szűrjük le.

(Fontos tudni, hogy ezek az adatok 18 éves kornál fiatalabb célcsoport esetében nem érhetők el.)

Érdeklődési kör

Mivel a célcsoport érdeklődési köre ebben az esetben jól meghatározható, állítsuk be az érdeklődést kerékpározásra. Itt böngészhetünk a lenyíló menüből is, de gépelhetünk is. Mivel több hasonló javaslat is lehet, érdemes mindet felvenni a listára.

Mivel a példánkban nem szeretnénk tovább szűkíteni célcsoportot, más jellemzőt nem állítunk be, de ahogy a lenyíló ablakból látható, sok-sok lehetőségünk lenne erre.

Az eredmények

Már a beállítás során is látható volt, hogy interaktív a rendszer, így azonnal láthatók az eredmények.

A többi adathoz képes picit eldugva ugyan, de látható, hogy a célcsoportban 500-1.000 fő van. Többségében vannak a férfiak (65%), és közülük is a 25-34-es korosztályt képviselik többen. A célcsoport tagjainak nagy része (70%) házas vagy kapcsolatban van, így érdemes lehet valamilyen olyan terméket értékesíteni a karácsonyi akció során, amellyel a párjaikat lephetik meg a vásárlók. Szintén magas a főiskolai/egyetemi és a mester végzettségűek aránya (65%) és mivel feltehetőleg ők az átlag felett keresnek, ezért számukra feltehetőleg nem okoz gondot az átlagosnál magasabb áru termékek beszerzése sem.

A Tevékenységek fülön azt is leellenőrizhetjük, hogy milyen arányban milyen eszközöket használnak a csoport tagjai. Esetünkben a csoport legnagyobb része vegyesen használja a mobilját és az asztali gépet Facebook-ozásra. Ez azért lehet fontos információ, mert, ha még netán nem lenne mobilbarát a bolt weboldala, akkor érdemes lenne gyorsan átalakítani azt.

Összegzés

A Facebook ezen eszközével sokat megtudhatunk célcsoportunk tagjairól, így használatával sokat könnyíthetünk a saját dolgunkon… 🙂

A közönségeket el is menthetjük, sőt, azonnal hirdetési kampányt is indíthatunk az itt beállított célzás a használatával.

Jó böngészést!

(Amennyiben bejegyzésünket hasznosnak találod, javasoljuk oszd meg azt ismerőseiddel is. A bejegyzés tartalmával kapcsolatban kérdésed van? Írd meg nekünk a kerdes@berelj-marketingest.hu e-mail címre.)

Szólj hozzá!

Ne menjen még!

Érdeklődik a KKV marketing iránt? Szívesen olvasna róla rendszeresen? Ne maradjon le blogunk egyetlen bejegyzéséről se, iratkozzon fel hírlevelünkre!

Most ajándék 6 hetes "gyorstalpalóval"!

Blogbejegyzésünkről értesítő hírlevelünk mellett, most lehetősége van feliratkozni ingyenes, hathetes levélfolyamunkra is.