Mit csinál egy PPC specialista és miért lehet rá szükséged?

ppc specialista

Mivel ügynökségünknél kiemelt figyelmet fordítunk arra, hogy érthetően kommunikáljunk ügyfeleinkkel, fontosnak tartjuk, hogy bemutassuk, hogy ki is az a PPC specialista és hogy miben is lehet ügyfeleink segítségére.

Mi az a PPC?

A PPC az angol „Pay-Per-Click” azaz a kattintás alapú fizetés rövidítése. Ez a terület az online marketing azon része, ahol hirdetési kampányok segítségével terelünk forgalmat a hirdető weboldalára vagy applikációjába, hogy ott – többek között – vásárlásokra ösztönözzük a látogatókat vagy az adott márka ismertségét növeljük.

A hirdetés megjelenhet egy kereső a találati oldalán, egy – a hirdetőtől független – weboldalon, közösségi hálózaton, esetleg mobilapplikációban.

Az itthon legismertebb PPC rendszerek a Google Ads és a Facebook Business.

Mindkét rendszer alapja, hogy a hirdetők árveréseken vesznek részt, ahol licitálnak a hirdetésük megjelenítéséért, illetve a látogatók weboldalukra vagy applikációjukba tereléséért, azaz a kattintásért. (Erről részletesebben ebben a bejegyzésünkben olvashat: Mennyibe kerül egy Google Ads kattintás?)

Igaz az elnevezés alapját adó árazási módszer (azaz a kattintás alapú árazás) helyét szép lassan átveszik a modernebb megoldások, annak a szakmának az elnevezése, amely az online marketingen belül a fizetett hirdetési kampányok menedzsmentjével foglalkozik, megmaradt PPC-nek, így innen ered a PPC specialista elnevezés is.

Mit csinál a PPC specialista?

Röviden, a PPC specialista alapfeladata a megbízó online hirdetési kampányainak megtervezése, beállítása, lebonyolítása és a kampányok eredményeinek értékelése.

Ez így viszonylag egyszerűnek hangzik, de nézzük meg részletesebben, hogy ez milyen feladatokkal jár, illetve ehhez milyen ismeretek szükségesek (a teljesség igénye nélkül):

  • A tervezési fázisban:
    • bizonyos fokú ismeretekkel kell rendelkezzen a hirdető termékének piacáról,
    • meg kell ismerje a hirdető szándékait,
    • gondolkodnia kell tudni a leendő vásárló fejével,
    • tisztában kell legyen a teljes vásárlási folyamattal,
    • az ügyféllel közösen meg kell határozni a célcsoportot,
    • ismernie kell a vásárlói útvonalat / vásárlási tölcsért,
    • meg kell győződjön a megbízó weboldalának vagy applikációjának technikai megfelelőségéről,
    • technikai szempontból is ismernie kell a vásárlási folyamat lépéseit,
    • meg kell tervezze a hirdetési kampányokat, illetve azok kapcsolódási pontjait, amelyen segítségével a potenciális vevő mindig a megfelelő üzenettel találkozik,
    • fel kell ossza a rendelkezésre álló költségkeretet a kampányok között,
    • ismernie kell a megbízó adatvédelmi rendelkezéseit.
  • A kampányok beállítása során:
    • ismernie kell a kiválasztott hirdetési rendszereket, az azokban rejlő lehetőségeket és azok korlátait,
    • ismernie kell a meghatározott célcsoportok digitális viselkedési szokásait,
    • meg kell győződjön a weboldal vagy applikáció forgalmát mérő rendszer és a hirdetési rendszer közötti megfelelő adatkapcsolatok meglétéről,
    • létre kell hozza a hirdetési céloknak és a technikai lehetőségeknek megfelelő kreatívokat (amennyiben az szükséges, akkor a grafikussal közösen),
    • be kell állítsa a kampányokat.
  • A kampányok futtatása során:
    • adatelemzés segítségével rendszeresen ellenőriznie kell a kampányok teljesítményét,
    • szükség esetén módosítsa a hirdetési kreatívokat és/vagy a kampány beállításait,
    • rendszeresen ellenőriznie kell a megbízó weboldalának vagy applikációjának technikai megfelelőségét,
    • rendszeresen ellenőriznie kell a forgalom méréshez kapcsolódó adatkapcsolat meglétét, megfelelőségét,
    • időszaki jelentéseket kell készítsen a megbízó számára.
  • A kampányok végét követően:
    • beszámolót kell készítsen a megbízó számára,
    • az ügyféllel közösen értékelnie kell a kampány teljesítményét.

Milyen képességekkel és szakértelemmel kell rendelkezzen?

Ahogy a feladatkörök felsorolásánál is látható, ez a szakma eléggé szerteágazó, főleg akkor, ha több, egymástól teljesen független piacon is dolgozik. Ezek alapján egy jó PPC specialista az alábbi képességekkel és szakértelemmel kell, hogy rendelkezzen:

  • Analitikus beállítottságú
    A PPC marketing alapja az adat, illetve az adatelemzés. A jó PPC szakember nem megérzések alapján hozza meg a döntéseit, minden esetben beszerzi a lehető legtöbb adatot és azokból vonja le következtetéseit.
  • Gazdasági beállítottságú
    Nem idegen tőle a költség/haszon elemzés.
  • Rendszerben gondolkodik
    Ahhoz, hogy a kampányok a megfelelő eredményt hozzák, a hirdetési rendszerek ismerete mellett szükséges a forgalmi mérési rendszerek, a weboldal és/vagy applikációk ismerete is.
    E mellett a PPC kampányok gyakran futnak együtt más kampányokkal (például TV vagy óriásplakát), így saját kampányait is ebben a rendszerben kell elhelyezze, kezelje.
  • Technikai ismeretekkel rendelkezik
    Szükséges a hirdetési rendszerek technikai ismerete, de e mellett szükség van a mérési rendszerek, a weboldal motorok és legalább alapvető HTML ismeretekre is.
  • Naprakész szakmai ismeretek rendelkezik
    Mivel mind a hirdetési rendszerek, mind a weboldalakhoz és az applikációkhoz kapcsolódó szabványok meglehetősen sűrűn változnak, fontos, hogy mindig ismerje a legfrissebb módszereket, szabványokat, ajánlásokat. E mellett az ügyfél piacának naprakész ismerete is fontos. Fel kell ismerje, ha az adott termék piacán hirtelen változás áll be.
  • Kreatív
    Nem csak az átadandó üzenetek és hirdetési kreatívok összeállításánál szükséges a kreativitás, a kampányok megtervezése során is előfordulhat, hogy el kell térni a hagyományos megoldásoktól.
  • Jól szervez és menedzseli időbeosztását
    Mivel önállóan, gyakran távolról és több ügyféllel is dolgozik, fontos, hogy megfelelőképpen meg tudja szervezni munkáját és be kell tudja osztania idejét.
  • Önálló, de bizonyos mértékben csapatjátékos is egyben
    Munkája nagyrészét önállóan, gyakran távmunkában végzi, ám az integrált – egyszerre több kommunikációs csatornát is tartalmazó – kampányok esetén együtt tud dolgozni a társterületek szakembereivel és természetesen az ügyféllel is.
  • Empatikus
    Meg kell, hogy értse, illetve át kell, hogy érezze mind a hirdető, mind a vevő helyzetét, azaz mindkettőnek a fejével kell tudni gondolkodnia.
  • Kíváncsi, nyitott
    Mivel rendszeresen jelennek meg újabb és újabb hirdetési módszerek és technikai megoldások, nyitottnak kell lennie ezek kipróbálására. Fontos azonban, hogy az analitikus énje időben riasszon, amennyiben ezek a módszerek nem hozzák meg az elvárt eredményeket.

Miért érdemes PPC specialistával dolgozni?

Időnként mi is megkapjuk azt a kérdést leendő megbízóinktól, hogy „Én is be tudom állítani a Google-ben vagy a Facebook-on a hirdetéseket. Akkor miért érdemes specialistával dolgozni?”.

Persze van az a szint, ahol egy vállalkozás vezetője is kezelni tudja a Google vagy Facebook hirdetéseket, ám azt gondoljuk az ő feladata inkább a vállalkozás vezetése. Ideális esetben egy vállalkozás vezetőjének nincs se ideje, se energiája arra, hogy folyamatosan figyelemmel kövesse a hirdetés vagy az analitikai rendszerek változásait, az online hirdetési piac rezzenéseit.

Egy PPC specialista egyrészt ebben tud a megbízó segítségére lenni, másrészt a szakértő speciális tudása és látásmódja miatt a legtöbb esetben hatékonyabban tudja futtatni a hirdetési kampányokat, így az idő megtakarítás mellett pénzügyileg is többszörösen megtérül a megbízási díja.

(Amennyiben bejegyzésünket hasznosnak találod, javasoljuk oszd meg azt ismerőseiddel is! Ha pedig nem szeretnél lemaradni későbbi bejegyzéseinkről, iratkozz fel hírlevelünkre.

A bejegyzés tartalmával kapcsolatban kérdésed, észrevételed van? Szólj hozzá (alább) vagy írd meg nekünk a kerdes@berelj-marketingest.hu e-mail címre.)

Szólj hozzá!

Ne menjen még!

Érdeklődik a KKV marketing iránt? Szívesen olvasna róla rendszeresen? Ne maradjon le blogunk egyetlen bejegyzéséről se, iratkozzon fel hírlevelünkre!

Most ajándék 6 hetes "gyorstalpalóval"!

Blogbejegyzésünkről értesítő hírlevelünk mellett, most lehetősége van feliratkozni ingyenes, hathetes levélfolyamunkra is.